Από τον Λ.Δ
Bγήκαν σήμερα οι Κουδουναραίοι της σάτυρας και των αποκριών στο Δίστομο.
Μπορεί τα χιόνια να μήν έχουν ακόμα λιώσει, μπορεί ακόμα ο "πάγος" από την απαράδεκτη απόφαση του Δικαστηρίου της Χάγης να σφίγγει τις καρδιές και τις γροθιές, ωστόσο οι νέοι του Μαρτυρικού χωριού ζωστηκαν τα βαριά κουδούνια του Παλαβομήτρου και όπως κάθε χρόνο βγήκαν στους δρόμους για να φέρουν το μήνυμα της αναγέννησης της φύσης.
Ενα έθιμο προάγγελος της άνοιξης και κατά προέκταση της γονιμότητας, με ό,τι συνεπάγεται αυτό, ειμαι αυτό το Αρχαιοελληνικό έθιμο, που μπορεί αμιγώς να το βρει κανείς, όσον αφορά την Ρούμελη, μόνο στο Δίστομο.
Είναι οι κουδουναραίοι που σήμερα ανοίγοντας το τριώδιο, έτρέξαν αναπηδώντας σ' όλο το χωριό και στα στενά του με τον γνώριμο ήχο των κουδουνιών.
Οι κουδουναραίοι - διαβάζουμε στο τοπικό ομώνυμο μπλόγκ (http://distomo.blogspot.com/2009/02/blog-post.html)- φορούν προβιές, μουτζουρώνουν τα πρόσωπά τους, κρατούν ραβδιά με κλάδους ελιάς, και ξεχύνονται στα μαγαζιά και στα στενά του Διστόμου, και κοντοστεκούμενοι τραγουδούν τα πανάρχαια αποκριάτικα τραγούδια με τις βωμολοχίες και το σεξουαλικό περιεχόμενο.
Κάτι παρόμοιο, μαθαίνουμε, υπάρχει και στην Άμφισσα, αλλά με κωδωνοκρουσίες. Και δεν είναι παράξενο γιατί οι παραπαρνάσσιες περιοχές έχουν έντονο το αρχαιοελληνικό στοιχείο, κι αυτό μπορεί να το ερευνήσει κανείς απ' την ντοπιολαλιά κι όχι μόνο.
Άλλωστε στο Κορύκειο Άνδρο του Παρνασσού, που γινόντουσαν αυτές οι Διονυσιακές τελετές, υπάρχει επιγραφή ενός προγόνου των Διστομιτών, ενός Αρχαίου Διστομίτη.Γράφει '' Εύστρατος Αμβρόσσιος''.
Τα Διονυσικά δρώμενα- όπως οι κουδουναραίοι- είναι η αρχή της τραγωδίας και κατ' επέκταση της υποκριτικής.
Κάπως έτσι ξεκίνησε, όταν κάποιος μέσα σ' αυτές τις ιαχές και στην Διονυσιακή έξαρση, απήγγειλε κάποια λόγια, πράγμα που καθιερώθηκε και εξελίχθηκε στο θέατρο.Τα υπόλοιπα μέρη που συναντά κανείς αυτό το έθιμο, είναι πολύ μακρινά απ' το Δίστομο.
Ενδεικτικά αναφέρουν την Νάουσα της Μακεδονίας, την Σκύρο,την Ευβοια ίσως και κάποια μέρη της Δράμας.
Αυτός που διατήρησε και αγωνίστηκε για να μην σβήσει αυτό το έθιμο - δρώμενο, είναι οκ. Στάθης ο Σταθάς, ο οποίος το παρέλαβε απ' τον πατέρα του τον λεγόμενο και "Παλαβομήτρο" Επίσης έχει αποδοχή κι από νέα παιδιά του Διστόμου, τα οποία έφτιαξαν γκρουπ στο facebook με τίτλο ''Έρχονται οι κουδουναραίοι σε λίγο απ' το Δίστομο''.
Bγήκαν σήμερα οι Κουδουναραίοι της σάτυρας και των αποκριών στο Δίστομο.
Μπορεί τα χιόνια να μήν έχουν ακόμα λιώσει, μπορεί ακόμα ο "πάγος" από την απαράδεκτη απόφαση του Δικαστηρίου της Χάγης να σφίγγει τις καρδιές και τις γροθιές, ωστόσο οι νέοι του Μαρτυρικού χωριού ζωστηκαν τα βαριά κουδούνια του Παλαβομήτρου και όπως κάθε χρόνο βγήκαν στους δρόμους για να φέρουν το μήνυμα της αναγέννησης της φύσης.
Ενα έθιμο προάγγελος της άνοιξης και κατά προέκταση της γονιμότητας, με ό,τι συνεπάγεται αυτό, ειμαι αυτό το Αρχαιοελληνικό έθιμο, που μπορεί αμιγώς να το βρει κανείς, όσον αφορά την Ρούμελη, μόνο στο Δίστομο.
Είναι οι κουδουναραίοι που σήμερα ανοίγοντας το τριώδιο, έτρέξαν αναπηδώντας σ' όλο το χωριό και στα στενά του με τον γνώριμο ήχο των κουδουνιών.
Οι κουδουναραίοι - διαβάζουμε στο τοπικό ομώνυμο μπλόγκ (http://distomo.blogspot.com/2009/02/blog-post.html)- φορούν προβιές, μουτζουρώνουν τα πρόσωπά τους, κρατούν ραβδιά με κλάδους ελιάς, και ξεχύνονται στα μαγαζιά και στα στενά του Διστόμου, και κοντοστεκούμενοι τραγουδούν τα πανάρχαια αποκριάτικα τραγούδια με τις βωμολοχίες και το σεξουαλικό περιεχόμενο.
Κάτι παρόμοιο, μαθαίνουμε, υπάρχει και στην Άμφισσα, αλλά με κωδωνοκρουσίες. Και δεν είναι παράξενο γιατί οι παραπαρνάσσιες περιοχές έχουν έντονο το αρχαιοελληνικό στοιχείο, κι αυτό μπορεί να το ερευνήσει κανείς απ' την ντοπιολαλιά κι όχι μόνο.
Άλλωστε στο Κορύκειο Άνδρο του Παρνασσού, που γινόντουσαν αυτές οι Διονυσιακές τελετές, υπάρχει επιγραφή ενός προγόνου των Διστομιτών, ενός Αρχαίου Διστομίτη.Γράφει '' Εύστρατος Αμβρόσσιος''.
Τα Διονυσικά δρώμενα- όπως οι κουδουναραίοι- είναι η αρχή της τραγωδίας και κατ' επέκταση της υποκριτικής.
Κάπως έτσι ξεκίνησε, όταν κάποιος μέσα σ' αυτές τις ιαχές και στην Διονυσιακή έξαρση, απήγγειλε κάποια λόγια, πράγμα που καθιερώθηκε και εξελίχθηκε στο θέατρο.Τα υπόλοιπα μέρη που συναντά κανείς αυτό το έθιμο, είναι πολύ μακρινά απ' το Δίστομο.
Ενδεικτικά αναφέρουν την Νάουσα της Μακεδονίας, την Σκύρο,την Ευβοια ίσως και κάποια μέρη της Δράμας.
Αυτός που διατήρησε και αγωνίστηκε για να μην σβήσει αυτό το έθιμο - δρώμενο, είναι οκ. Στάθης ο Σταθάς, ο οποίος το παρέλαβε απ' τον πατέρα του τον λεγόμενο και "Παλαβομήτρο" Επίσης έχει αποδοχή κι από νέα παιδιά του Διστόμου, τα οποία έφτιαξαν γκρουπ στο facebook με τίτλο ''Έρχονται οι κουδουναραίοι σε λίγο απ' το Δίστομο''.
1 σχόλιο:
Μπραβο στα παιδιά από το Διστομο που δεν ...κωλώνουν από ...Χάγες!Ειναι μπροστά και το δείχνουν! Και στον Παλαβοστάθη μπράβο!
Δημοσίευση σχολίου